Are you online? // Watch Dogs eerste indruk

Het is twee dagen na de release van Ubisoft’s Watch Dogs en het ziet ernaar uit dat zo’n beetje iedereen in de game wereld het spel bemachtigd heeft. De één heeft het spel gepre-ordered en krijgt er allemaal goodies bij, de ander heeft het spel gewoon aangeschaft in de winkel en hoeft alle extra’s niet — maar stuk voor stuk hebben ze het spel allemaal.  Alle zogeheten let’s players (mensen die videogames spelen, commentaar geven en dit op YouTube zetten) die ik volg zijn massaal het spel gestart en domineren mijn YouTube subscription pagina.

Ik heb het spel zelf (nog) niet, dus al deze video’s online van anderen kan ik wel waarderen. Persoonlijk heb ik absoluut geen problemen met spoilers of het verloop van het spel zien, omdat zelf een spel spelen altijd een ervaring op zich is. Hetzelfde had ik met Heavy Rain: ik wist wat er ging gebeuren en toch zat ik met zweet in mijn handen voor de televisie. Als het een goed spel is, dan heeft het de kracht om dat te doen.

Keuzes
Aiden Pearce lijkt op het eerste gezicht een toffe protagonist te zijn: stoere jas, lage imponerende stem (Christian Bale’s Batman stem is er niks bij) en een smartphone waar hij het dagelijks leven mee op stelten kan zetten. Het spel laat je langzaam kennis maken met de besturing en de manier waarop je het beste kunt hacken, ontsnappen en vechten en vervolgens is de keuze aan jou. Ga je uren lang ronddwalen in Chicago en criminaliteit aanpakken? Of ga je liever head first je main missies in? De main missies zijn altijd de hoofdlijnen die je verhaal hoort te volgen, maar voor zover ik heb kunnen zien word je niet constant gedwongen om deze missies achter elkaar te voltooien. Als jij even een sessie iets anders wilt doen, dan doe je dat. Dat is een onderdeel wat mij erg aanspreekt — zelf beslissen wat je doet en wanneer je het doet. Zo maak je het verhaal meer eigen.

Graphics en profielen
Mijn eerste impressie van de graphics is in ieder geval een goede — ik ben onder de indruk van de details die in elk onderdeel zijn gestoken (vooral de effecten in het water zijn erg goed gedaan). Ik was tevreden over hoe de characters eruit zagen, totdat ze ons Aiden’s zus lieten zien en haar staartje één blok geel was. Jammer, daar had ik persoonlijk ook wel wat meer detail in gewild, maar ik geloof dat haren in games een behoorlijk obstakel zijn om goed te krijgen — dus het is ze vergeven.

Voorderest heb ik nog geen dubbele mensen gespot (twee keer dezelfde personen laten rondlopen in één ruimte omdat ze dezelfde character model hebben), zoals ik in Heavy Rain wel deed dus wat dat betreft heb ik niets te klagen. Juist alle verschillende personages maakt Watch Dogs zo leuk om te spelen: je bent constant bezig om mensen hun profiel te lezen als ze voorbij lopen. Goh, daar gaat een DJ — hey, daar loopt een miljonair; laten we zijn bankrekening leegplukken! Geen enkele persoon die je op straat tegenkomt heeft hetzelfde profiel en dat brengt een heel leuk element met zich mee.

Soundtrack
Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een goede soundtrack erg kan waarderen, zowel in films als in games. De soundtrack van Beyond: Two Souls hakte er bij mij ook goed in en gaf het gehele spel zoveel meer waarde dat ik benieuwd was of Watch Dogs ook een sterke soundtrack zou hebben. Tot nu toe heb ik nog niet echt veel bijzonders gespot, maar dit komt denk ik ook omdat er in dit spel veel meer sprake is van een algehele overworld en niet zo zeer achtereenvolgende cutscenes. In sommige cutscenes zat wel degelijk een track om het moment te versterken, maar ik heb nog niet echt een wederkerend thema gehoord wat bijvoorbeeld Aiden’s Theme zou kunnen zijn. Misschien is dat in dit spel helemaal niet aan de orde — ik zou het jammer vinden, maar ik ben als soundtrack junkie daar waarschijnlijk de enige in.

Reizen
Een groot onderdeel van het spel is hoe je de stad door reist — je hebt verschillende opties in vervoer, waaronder motoren, gewone auto’s, de benenwagen of — als je daar behoefte aan hebt, een lekkere opvallende vrachtwagen. Van meerdere mensen heb ik al gehoord dat je als speler zeker even moet wennen aan de manier van rijden, maar van wat ik zo kan zien ziet het algehele onderdeel er best solide uit. Het spel helpt je wel een beetje: na bepaalde hacks krijg je zogeheten ‘fast travel’ spots, die je wat tijd kunnen besparen. Waaghalzen opgelet: Aiden Pearce kan dood. Roekeloos rijgedrag kan je hack avontuur met piepende banden tot een stop brengen.

Hacktastic
Over het hacken gesproken — Ubisoft heeft daarmee een hele toffe manier van gameplay neer kunnen zetten. Het ene moment sta je voor een solide gesloten deur en kan je niet verder, het volgende moment hack je door middel van beveilingscameras jezelf de deur door. De politie zit je achterna? Met één klik op je telefoon springt het stoplicht op groen en knallen er drie auto’s op elkaar, waardoor de politie noodgedwongen moet stoppen. Dit soort dingen kwamen al naar voren in de sneak peeks en trailer en ik was bang dat het alleen gebruikt zou worden als lokkertje, maar dat is absoluut niet het geval. Je kunt als speler bijvoorbeeld metro’s stoppen of laten rijden of voor een complete blackout kiezen om zo te ontkomen aan je belagers. Ook het onderdeel waarbij je andere spelers kunt hacken is erg leuk gedaan en kan voor veel vermaak zorgen. Als je dit namelijk goed doet, is het een eeuwig kat-en-muis spelletje.

Als je het mij dus vraagt doet Watch Dogs het tot nu toe meer dan prima op de game markt. De mensen die het spelen zijn onder de indruk en lijken het spel niet weg te kunnen leggen. Ik heb nu zelf delen van het spel gezien en ik ben nu nog meer geneigd om het zelf aan te schaffen. Algemene tevredenheid dus en dat is mooi na al dat lange wachten. Er blijft eigenlijk maar één vraag over: are you online?

 

 

 

Leave a Reply

