Boekenfestijn 2014

1

Het is onderhand alweer bijna een week geleden, maar op vrijdag 24 januari 2014 ben ik naar het boekenfestijn in Ahoy geweest samen met Ruby (van rubymanuela.com en rubymanuelanl.blogspot.nl). Ik had mezelf beloofd om mij enigszins in te houden, maar of dat ook echt gelukt is…

For my English readers: unfortunately this entire post will be in Dutch (I felt it would be fitting, considering it is a Dutch festival) but this is the gist of it:

I went to  an annual book festival here in The Netherlands and I ended up buying 10 books for 27 euros (no, that’s not a joke). You can see them below and I will link you to their Goodreads pages so you can check the summaries yourself 🙂

Het boekenfestijn is een evenement wat elk jaar georganiseerd wordt op verschillende locaties in Nederland. De eerste van dit jaar was dus in Ahoy Rotterdam op 23, 24, 25 en 26 januari. De eerstvolgende is van 6 tot 9 februari in Maastricht. Kijk voor een volledig overzicht even op de site van het boekenfestijn.

In ieder geval, ik hopte met Ruby de metro in richting Zuidplein (nadat we een week lang elkaar met grote ogen hadden aangekeken en “Vrijdag…,” hadden gefluisterd) en binnen de kortste keren begaven wij ons onder de grootste massa boekliefhebbers die ik ooit heb gezien. Er waren werkelijk waar ook zoveel boeken aanwezig dat ik niet wist waar ik moest beginnen.

Ik heb al mijn boeken van de English Novels sectie gehaald, omdat ik nu eenmaal niet echt fan ben van boeken lezen in het Nederlands. Ik heb ook ongeveer een uur verspild in de stripboeken sectie, op zoek naar stripboeken van mijn favoriete DC helden, maar dat mocht niet baten — er zat (bijna) niets tussen wat ik wilde hebben.

Uiteindelijk ben ik Ahoy uitgelopen met een mooie, blauwe boekenfestijn tas gevuld met maar liefst tien boeken. Het prijskaartje? €27,-

km
The King’s Secret Matter – Jean Plaidy
Goodreads

Mensen die mij een beetje kennen weten (of misschien ook niet) dat ik een groot Anne Boleyn fan ben. Een vriendin van mij liet weten dat Jean Plaidy boeken had geschreven over allerlei zaken rondom The Tudors. Toen ik deze dus zag liggen op het boekenfestijn (er lagen trouwens veel historical fiction boeken, merkte ik op), pakte ik ‘m op alleen vanwege de naam van de auteur. Het is een boek over Anne Boleyn (volgens de achterkant) dus ik kon hem niet laten liggen. Hij was € 1,95,-.

btc
Betrayal in the Tudor Court – Darcey Bonnette
Goodreads

Als ik zeg dat er best veel historical fiction boeken lagen, dan bedoel ik ook best veel. Ik keek mijn ogen uit en in principe alles wat te maken had met the Tudors of waar enigszins ‘Tudors’ opstond, verdween in mijn boodschappenmandje. Dit boek gaat niet zo zeer over Anne Boleyn, maar over een fictieve personen genaamd Cecily en Mirabella — beiden worden verliefd op een priester. Oeps. Hij kostte € 2,50,-.

u
Unraveling – Elizabeth Norris
Goodreads

Heel veel boeken zagen er gewoonweg super mooi uit – zo ook deze. Het boek gaat over Janelle Tenner die aangereden wordt door een pickup truck (ouch), maar iemand geneest haar (huh?). Wel met een reden: over 23 dagen vergaat de wereld en het is aan Janelle om dat te stoppen. No pressure! Het boek kostte € 2,95,-.

cokh
The Confession of Katherine Howard – Suzannah Dunn
Goodreads

Oke, oke, ik beloof het — dit is het laatste Tudor-gerelateerde boek. Ik kan er niets aan doen, oke! Ik heb nu eenmaal een probleem. Katherine Howard was de vijfde vrouw van de befaamde Henry VIII en was behoorlijk jong toen ze met de (behoorlijk wat oudere) koning trouwde (en als ik zeg behoorlijk jong en behoorlijk wat oudere dan moet je denken aan een 17/18/19 jarig meisje die trouwde met een koning van rond de 50, dan wel niet ouder). Dit fictieve boek gaat wat meer in op haar leven voordat ze zijn vrouw  werd en ik geloof (als ik het niet mis heb) ook over alles wat er met haar is gebeurd. Ik vind Katherine Howard een van de interessantste vrouwen die Henry VIII heeft gehad, dus ik kon hem niet laten liggen. Dit boek was € 2,95,-.

ww
The Water Wars – Cameron Stracher
Goodreads

Weer zo’n boek waarvan de cover je eigenlijk meteen naar de tafel trekt. The Water Wars gaat over een toekomst waarin water kostbaarder is dan goud of olie — kan je het je voorstellen? Ik wel, enigszins, vandaar dat dit me ook best interessant leek om te lezen. Op de achterkant staat dat er een jongen is genaamd Kai die eigenlijk helemaal niet zo zuinig omgaat met het water dat hij tot zijn beschikking heeft — totdat hij verdwijnt. Dat kan natuurlijk nooit goed aflopen. Ik ben benieuwd! The Water Wars kostte ook € 2,95,-.

pd
The Predicteds – Christine Seifert
Goodreads

Oke, ik zag dit boek liggen, pakte ‘m op, legde ‘m terug, pakte ‘m weer op etc. Ik weet niet wat het is, maar ik heb iets met dystopians. Dat bepaalde genre trekt me gewoon heel erg en dit past daar enigszins ook wel in. In The Predicteds bestaat er een programma genaamd PROFILE, wat het toekomstige gedrag van studenten kan inschatten. De hoofdrolspeelster, Daphne, boeit het alleen maar of een jongen genaamd Jesse haar mee uit vraagt. Alleen er klopt iets niet helemaal aan de ingeschatte toekomst van deze Jesse. Ik vond het idee heel tof klinken en de cover is prachtig, dus hij ging mee. Het prijskaartje was weer € 2,95,- (kan je ‘t nog geloven?)

De laatste twee boeken die ik heb aangeschaft tijdens mijn bezoek aan het boekenfestijn zijn twee hardcover boeken — samen hebben ze me niet meer dan 6 euro gekost. Ik stond echt versteld.

bo
Black Out – Lisa Unger
Goodreads

Ik heb ontzettend getwijfeld of ik dit boek wel of niet mee zou nemen en meestal heb ik als regel ‘bij twijfel, niet doen.’ Maar hij was maar € 1,95,- en ik laat echt geen hardcover boek liggen wat nog geen 2 euro kost. Black Out gaat over een volwassen vrouw die getrouwd is en een dochter heeft, maar blijkbaar zijn er bepaalde onderdelen van het verleden van de vrouw die weer naar boven komen – dingen die ze zich hiervoor niet herinnerde. Ze moet alles uit gaan zoeken, want anders zijn zowel zij als haar dochter in gevaar. Zoals ik al zei, ik was er niet zeker van, maar uiteindelijk heb ik er niet echt spijt van dat ik hem heb aangeschaft.

aof
The Alchemy of Forever – Avery Williams
Goodreads

Dit is waarschijnlijk, naast The Predicteds, mijn favoriete aankoop van die hele dag. Ten eerste is de cover verschrikkelijk mooi (op een aantal krasjes na, maar kom op) en het verhaal sprak me ook meteen aan. Een vrouw genaamd Sera uit de middeleeuwen heeft de mogelijkheid om constant van lichaam te wisselen, wat er dus voor zorgt dat ze nooit echt dood gaat. Dit komt door Cyrus, die een elixir heeft die hiervoor zorgt. Maar Sera wil niet constant van lichaam veranderen, zeker als dit betekent dat ze mensen van hun leven beroofd. Vandaag de dag kiest Sera er dus voor om alleen mensen te kiezen die op het punt van overlijden staan. Wanneer ze het lichaam van Kailey overneemt realiseert ze zich dat ze haar leven heel fijn vind, en wordt ze zelfs verliefd. Er is alleen een probleempje: Cyrus blijft haar achtervolgen. Ik ben hier echt super enthousiast over en hij staat ook best hoog aangeschreven op Goodreads, dus ik kan niet wachten. The Alchemy of Forever was het duurste boek wat ik die dag heb aangeschaft, namelijk € 3,50,-.

Naast al deze boeken heb ik nog twee comics gekocht, Spider-Man: The Extremist (€ 3,50,-) en een willekeurige Batman comic (€ 0,99,-).

Dat was het dan weer! Dat was best een lange post. Ik ga altijd veel te ver als iets met boeken te maken heeft. Goed — is er iemand ook naar het boekenfestijn geweest? Heb jij ook een deuk in je portemonnee geslagen?

Leave a Reply

