Bewijzen

Er zijn een aantal momenten in het leven waarbij je waarschijnlijk heel erg je best moet doen. Misschien wil je bij iemand een hele goede impressie achterlaten, of misschien is er een examen wat je heel graag wilt halen. Jezelf bewijzen, daar gaat het in velen gevallen om. Als iemand met een sociale angststoornis weet ik hoe moeilijk het is om je soms te moeten bewijzen.


Social Anxiety Disorder
Ik heb Social Anxiety Disorder, oftewel een sociale angststoornis. Dit is resultaat van pesterijen van vroeger, soms gepaard met hele beschamende situaties. Bij SAD vraag je je eigenlijk constant af of je mensen lastig valt, of dat mensen je aan het bekritiseren zijn. Zelfs als je weet dat het niet zo is, denk je dat het wel zo is. Probeer het je maar in te denken. Irritant, hè?

Iedereen zal zichzelf ooit willen of moeten bewijzen. Ook iemand met zo’n irritante stoornis.
Bewijzen op wat voor manier? Vanalles. Wat voor anderen volledig normaal is om te doen (denk aan: naar de supermarkt gaan voor boodschappen, iemand opbellen voor een afspraak) is voor iemand zoals ik een hele beproeving. ‘Even’ naar de supermarkt is nooit ‘even’ – het gaat gepaard met geld tellen (meestal een stuk of drie à vier), lijstjes maken, de winkel zoveel mogelijk uit je hoofd leren etc. Je wilt er zo snel mogelijk doorheen, geen problemen, geen ‘bumps in the road’ maar gewoon betalen en wegwezen.

Imago beschermen
Ik merk steeds vaker dat, als ik mezelf moet bewijzen voor iemand anders, ik grenzen voorbij ga die ik normaal niet voorbij ga. Sta ik op de gang met klasgenoten en moet ik een telefoontje plegen? Dat doen we dan maar, je wil niet belachelijk gemaakt worden. Dat dat telefoongesprekje (wat misschien maar twee of drie minuten hoeft te duren) eventueel gepaard kan gaan met een hyperventilatie, overgeven of zelfs flauwvallen, dat hoeft niemand te weten. Maar dat is wel de realiteit. Ik vraag me daarom soms ook echt af of dit gehele grenzen verleggen, jezelf willen bewijzen tegenover anderen, misschien wel een voordeel is voor mensen met een angststoornis. Als ik niet hoef te bellen en er dus onderuit kan, dan doe ik het ook niet. Als er mensen om me heen staan waarvan ik weet dat ze het niet begrijpen, dan bijt ik maar keihard op het binnenste van mijn wang en doe alsof het heel makkelijk voor me is. Van binnen ga ik dan misschien wel dood van de zenuwen, maar ik sta in ieder geval niet voor schut.

Niet voor schut willen staan hangt heel erg samen met mijn sociale angststoornis. Ik doe alles om dit tegen te gaan, zelfs al betekent dit dat ik maar ‘moet doen’ alsof alles goed gaat. Heel veel pokerfaces opzetten en gewoon doorgaan. Het maakt dingen soms ontzettend lastig, en misschien hoort dat er ook wel bij. Maar dat maakt het niet minder erg. Wat is mijn punt met deze post? Ik heb eerlijk waar geen idee. Maar dit zijn wel dingen waar ik elke dag mee te maken heb.

Empathie
Probeer het je eens in te beelden: constant aan jezelf twijfelen, iedere keer als iemand lacht denk je dat ze jou uitlachen, geen telefoontjes kunnen plegen, video/audio chats online maken je ontzettend ongemakkelijk, presentaties geven is een hel, verjaardagen en feestjes zij ook heel ongemakkelijk, geen vragen durven te stellen op school…

Ga zo nog maar even door. Leef jezelf in in iemand die elke dag zo leeft. Je zult verbaasd zijn over hoe moeilijk sommige dingen kunnen zijn.

2 thoughts on “Bewijzen

Leave a Reply

